Skip to main content

Raymond Johansen, grunnlegger av Starburst Stories, er først og fremst en historieforteller som i det daglige jobber som Art Director. Han er også en profesjonell storyboard-tegner, og har levert til store og små spillefilm-, musikkvideo- og reklameproduksjoner i både Norge og det store utland.

Raymond Karsten Johansen har i hele sitt liv vært opptatt av historier. Enten ved å nyte dem gjennom litteratur, tegneserier, film, tv og spill, eller ved å formidle dem til andre gjennom kreativitet. Gjennom sitt arbeide som Art Director og filmregissør har han skapt markedskommunikasjon og film for både tradisjonell og mer ‘moderne’ innholdsmarkedsføring.

Interesser

En av Raymond sine store pasjoner er å ta til seg alt han kommer over av bøker, magasiner, dokumentarer og forelesninger innen kreativitet, kommunikasjon, biografier om filmskapere og erobrere, DNA, historie, kunst og vitenskap, utforskning av verdensrommet m.m. Fra dette tar han notater og skriver tekster med sine egne tolkninger og betraktninger rundt emnet, som en referanse eller inspirasjon til senere kreative prosjekter, samlet i et eget dokument han kaller Toolbox.

ORIGIN STORY

Raymond er født og oppvokst på Høybråten i Groruddalen, Oslo. I sin barndom lagde han tegneserier for egen glede, filmer på Super 8 og fanziner om Kiss og Star Wars.

En av hans morsomste fritidssysler var å besøke kinofilmdistributørene i Oslo for å smigre til seg foto og plakater fra sci-fi-filmene som herjet Norge på 80-tallet. Noe havnet i hans fanziner eller skoleavisa, og noe ble hengt opp på gutterommet. Ellers ble det konsumert all slags tegneserier på norsk og engelsk, samt et rikt utvalg magasiner og bøker om science fiction. Fangoria magazine var helt klart en favoritt. Et høydepunkt var da han kjøpte en Commodore 64 for konfirmasjonspengene sine. Den gav mange gledelige spillopplevelser. Han begynte sin utdannelse som tømrer i 1986, men innså allerede som lærling at dette ikke var et yrke han ville ha resten av livet. Likevel, han fullførte både utdannelse og praksis, og tok svennebrevet i 1989. Knappe 3 uker etter dro han i militæret: rekruttskole på Evjemoen og tjeneste i Harstad i Nordland.

Det var på militærleirens utdanningskontor han kom over en brosjyre om Westerdals reklameskole og linjen for Art Direction – et yrke han aldri hadde hørt om, men som inneholdt alt han likte å gjøre.

Målet var satt, han skulle bli Art Director.



Tidlig på 90-tallet var et av de store nerdeøyeblikkene å få publisert en tosiders tegneserie i humorbladet Pyton – en slags norsk speed-versjon av Mad Magazine.

Raymond Johansen og James Bond regissør Martin Campbell (Casino Royal) sitter i Kiev i Ukraina og jobber på storyboard for reklamefilm til Lenovo.

Utdannelsen, 1990-1995

For å komme inn på Westerdals måtte han øke sin kompetanse innen kreative fag. Løsningen ble å studere reklame og grafisk design ved Merkantilt Institutt (senere Norges Kreative høyskole), fra 1990 til 1993. Da, endelig, klarte han opptaksprøven til Westerdals og ble akseptert som student. Under studiene debuterte han som storyboard-tegner for OL på Lillehammer. Ansvarlig for koreografi/storyboard til OLs åpningsseremoni var renommerte storyboardtegner Bruce Parramore, og han trengte hjelp. Bruce hadde fått med seg at Raymond var tegneserieskaper, og tenkte derfor at Raymond sikkert kunne bidra som storyboard-assistent. Og det kunne han. Dette var et spennende og lærerik erfaring som skulle komme godt til nytte i hans videre karriere.

Raymond gikk ut fra Westerdals med flere priser og diplomer for sine studentarbeider, deriblant Gull i reklame på Gullblyantspisseren og diplom i Gullblyanten (norsk reklamebransjes ‘Oscar’).

Reklamebransjen, 1995-2000

Raymond fikk jobb som Art Director i reklamebyrået D’arcy (DMB&B – D’Arcy Masius Benton & Bowles – Amerikansk byrå med 131 kontorer i 75 land) i 1995.

Her jobbet han med kunder som TVN, SOLO, Cambridge Kuren, Té havs arbeidstøy for fiskere, Farris, Imsdal, Vichi Nouveau, Samvirke forsikring, og Gjensidige Bank.

Raymond jobbet i D’arcy frem til 1999 før han begynte i La Familia reklamebyrå (en del av Grey Global advertising). Mens han jobbet i Dárcy utmerket han seg flere ganger i diverse konkurranser, bla. som finalist i Reklame For Alvor, finalist og vinner av Månedens Spot (Radioreklame), vinner av FK´s pris for Beste forhandlerannonse, og vinner av designkonkurranse utlyst av Kreativt Forum for Hjemmet Mortensen.

Litt på siden i dag, men noe som var veldig viktig den gang da; Playstation med spillet Tekken. Dette spillet var utrolig morsomt, og Raymond spilte det faktisk så mye, at det til slutt ble slitt i stykker:)

Stockholm og Telianor

I La Familia hadde han ansvaret for reklamen til Tuborg(HANSA), Oslo City og Telianor. Telianor var et prosjekt som aldri så dagens lys – en kampanje for sammenslåingen av Telia og Telenor. Han jobbet med dette prosjektet hos reklamebyrået Hjärtsjö i Stockholm, frem til sammenslåening ble avlyst av både norske og svenske politikere. Hos Hjärtsjö lærte han filosofien rundt det å lage en Brand story for merkevarer – kunsten å kombinere storytelling med Brand Building – noe som skulle bli veldig viktig for Raymond etterhvert.

I La Familia jobbet han i ett år før han startet opp byrået Tribalnoiz, som drev med motion design og multi-media.

Den nye digitale hverdagen, 2000-2005

Tribalnoiz satset på digital videoproduksjon, noe som var helt nytt og revolusjonerende på denne tiden.

Redigeringsprogrammet Final Cut var akkurat lansert, og etter et apple-event om digital videoproduksjon på Sentrum Scene i Oslo, investerte Raymond i Canon sitt nye DV-kamera og nettopp Final Cut. Mange av de første oppdragene bestod i å konvertere reklamefilmer til quick time-formater for internett. Men det aller første filmoppdraget var å filme en tale fra selveste statsminister Jens Stoltenberg, på statsministerens eget kontor, og konvertere den for streaming i forbindelse med at 2001 var frihetenes år.

Et annet program som ble mye brukt for å lage introduksjoner på nettsider var Macromedia Flash – disse hadde en filmatisk karakter og var veldig populære i en periode, selv om folk gjerne måtte vente i opptil flere minutter før de kunne se en animasjon. Tribalnoiz stod bak flere Flash-prosjekter.

De 3 årene som Raymond drev Tribalnoiz fungerte han som kreativ leder, Motion Designer og Art Director. Viktige kunder var bla. TV2, Metro-tv og JBR McCann, FRISAM (Frivillighet og samarbeid), Telenor Opplysningen, Telenor Ditt Distrikt, Fondsfinans. NKS, Norwegian Film Service, Oslo Kommune – miljødagene i Oslo, og Fujitsu General Varmepumpe. Tribalnoiz vant også priser for sitt arbeide, deriblant Oslo kommunes opplæringspris for idéheftet/konseptet Det lille ekstra.

Spennende prosjekter

I denne perioden skrev Raymond noen artikler for gratisavisen Scooter, og i kortere perioder veiledet han skoleprosjekter på Westerdals reklameskole. Etter å ha skrevet noen artikler for bransjebladet Kreativt Forum i perioden 1997 – 1999, begynte han med anmeldelser av tegneserier i Kreativt forum, samt deltok i manuskonkurranser for kortfilm i regi av NRK hvor han nådde finalen 2 ganger.

Tribalnoiz med Raymond Johansen og Ronny Allman var med å starte opp magasinet Fjords med blant annet Per Heimly i samme periode. For Fjords produserte vi også reklamefilmer. Et morsomt prosjekt var samarbeidet med sko- og klesbutikken D’Lirium (som lå på Grünerløkka) og bandet Folk & Røvere med låten Ihvertfall litt, hvor Tribalnoiz lagde en serie med kortfilmer. Disse var en blanding av reklamefilm og musikkvideo, og ble kjørt på storybykanalen Metropol. Et annet unikt prosjekt var multimedia-presentasjon på cd-rom, laget i Flash, for regissøren Erik Gustavsen sitt filmselskap Cylinder film.

Sist, men ikke minst: Raymond bistod med storyboard til musikkvideoen til Bransjehora av den norske rap-duoen Tungtvann.

Westwind tegneserieforlag

Raymond var også medeier i Westwind forlag i perioden 2003 til 2007 hvor bla. tegneserien Varg Veum ble utgitt. Raymond var tegneserieskaper, redaktør og designer på diverse utgivelser. I tegneseriebladet Baddis fra Westwind publiserte han to episoder med sin egen serie Liquid Bullet.

Den digitale tidsalderen er her, 2005-2010

Etter Tribalnoiz begynte Raymond med storyboards og Art Directionfreelance-basis for produksjonsselskaper og byråer. Fra 2001 til i dag har Raymond tegnet storyboard for godt over 300 reklamefilmer, både for tradisjonelle medier og mer moderne innholdsmarkedsføring. Han har også tegnet storyboard for kortfilmer, langfilmer, musikkvideoer, motion-design prosjekter (titler/grafikk på tv), apper, mobilspill, multi-media og VR-opplevelser.

I slutten av 2004 ble Raymond medeier i Accurro Kommunikasjon og satset mer på design av nettsider og tradisjonell grafisk design. Men etterspørselen etter hans kompetanse innen storyboards minsket ikke. Tvert imot, det økte, og han jobbet på både norske og europeiske reklamefilmer, bla. for merker som Amstel og Klassenlotterie for regissøren Øistein Borge (Tidligere fra Leo Burnett, i dag krimforfatter av bl.a. Bogart Bull bøkene ). Raymond illustrerte også vignetter for motion design-prosjekter til tv-programmer for TV2 Zebra.

Navne- og verdiprosesser

Raymond var også med på å lede verdiprosesser, utvikle firmanavn samt designe logoer og designprofiler for flere bedrifter, inkl. Zenso, Sevje og Amibo-hjemmet.

Programmering for Apple app store

Raymond forsøkte seg som front end developer og produsent for app for Södra Interiør (hovedleverandør for Maxbo), som fungerte på iPad, Iphone og Android(smarttelefon). Appen tok omtrent 8 måneder å utvikle. Dette ble programmert i C+. Etter Södra sin app lagde han Sykkelmania, et spill for på oppdrag for Trafikketaten, Oslo kommune, og del av en større reklamekampanje. Her stod han for game design og produksjon av appen. Spillerom AS sørget for back end. Sykkelmania kunne spilles i nettbrowser og i appiPhone.

Andre spennende prosjekter i denne perioden var på oppdrag for Createurene reklamebyrå, deriblant design av hjemmeside for LSK, produkt og pakningsdesign for Wilfa og design av reklamemateriell for Yezz! skrapelodd.

3 spillefilmer

I løpet av kort tid storyboardet Raymond for tre spillefilmer: Titanics ti liv etter en barnebok av Axel Hellstenius, med regissør Grethe Bøe og Nordisk Film som distributør – Ulvenatten, etter en bok av Tom Egeland, med regissør Kjell Sundvall og igjen Nordisk Film – De Usynlige, skrevet og regissert av Erik Poppe.

Alle disse filmprosjektene åpnet opp for en ny verden og muligheter innen kreativt arbeide og inspirasjon.

Kuriositeter

Raymond jobbet også på noen tv- og filmprosjekter som aldri så dagens lys, bla. en pilot til en tv-serie om Kaptein Sabeltann, og to tegnefilmer basert på Kronprinsesse Märthas eventyrbok for barn. Disse to tegnefilmene har flere hundre skissetegninger og ligger i en av Raymonds arkivskuffer.

Noen av kundene i denne perioden var Fast search & transfer, Opticom, Createurene reklamebyrå, Södra Interiør, Thinfilm, Helio-gruppen, Nelfo, Statkraft, og Oslo Kommunes samferdsels- og trafikketat.

Kunst

I denne perioden malte også Raymond en del olje- og akrylmalerier på lerret. Han hadde flere utstillinger og deltok blant annet på Oslo art fair. Han solgte flere kunsttrykk til Oslo kommune som de igjen benyttet som premier og utmerkelser.

Eurovision og James Bond, 2010-2015

I 2010 var Raymond med i et av NRK-teamene som utviklet fjernsynssendingen av den norske Eurovision Song Contest 2010. I showet på Telenor Arena skulle 25 land konkurrere om seieren. Raymond Johansen jobbet i gruppe med bla. Joachim Rønning og Espen Sandberg – karene bak filmene Max Manus, den oscarnominerte Kon-Tiki og Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge. Eurovision var verdens største direktesendte tv-sending i 2010, og utklasset selveste Super Bowl i antall seere.

Folkofonen 2011

Raymond var i 2011 med på å utvikle et spesielt underholdningsinnslag til NRK sin nyttårssending, samme år. En gruppe, under ledelse av Kirsti Poppe, gjennomførte en utrolig kreativ prosess for å utvikle et konsept for multikunstner Ole Hamres spesielle versjon av ‘Ja vi elsker’. Dette programinnslaget fikk navnet Folkofonen.

Internett er big business, og rundt disse tider begynner Raymond å lage nettsider og nettinnhold. I denne prosessen lærte han seg også prinsippene ved SEO – søkemotoroptimalisering.

I perioden 2010 til 2016 underviste og foreleste Raymond i kreativitet, XD-design, innholdsmarkedsføring, SEO og storyboard ved Norges kreative fagskole (senere Norges Kreative Høyskole, nå Høyskolen Kristiania) I 2012 underviste han også i film og storyboard Steinerskolen (Oslo by Steinerskole VGS).

Raymond holdt også seminarer og kurs innen film og utvikling av tegneseriemanus for på Raptus Tegneseriefestival i Bergen, og på kulturfestivalen Sommer-Melbu 2012 .

22. juli

I anledning tragedien i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 tok tegneseriefestivalen Raptus, sammen med Egmont, initiativ til en tegneserieantologi med tema Terror og 22/7, med en mulighet for norske serieskapere til å markere hendelsen. Raymond bidro med en firesiders historie. Alt overskudd gikk til Norsk Folkehjelp.

James Bond-regissør

I 2012 jobbet Raymond på 3 forskjellige filmprosjekter med James Bond-regissør, Martin Campbell. Filmprodusent Per Henry Borch fra Loop film slo på tråden og spurte om jeg hadde lyst til å jobbe med regissøren bak Casino Royale! Og selvfølgelig hadde jeg det! Heldigvis passet det bra. Oppdraget var for Hitachi. De skulle produsere en reklamefilm for en 100-tommers widescreen tv og Borch hadde ansvaret med å hjelpe produksjonen i Norge. Ferden gikk videre til Ukraina, hvor Raymond bistod Martin Campbell, Mc Cann New York og det amerikanske produksjonsselskapet Saville productions med storyboards for reklame-kortfilm for Lenovo computers. Etter dette storyboardet Raymond en reklamefilm for Martin og bilmerket Ford. Raymond har også gjort storyboard for den norske filmregissøren Erik Poppe og hans filmer Tusen ganger godnatt og De Usynlige.


I 2013 storyboardet han også deler av 2 episoder til regissør Nils Gaup sin tv-serie på NRK, Hjerterått.

Raymond meeting Martin Campbell for the first time in Oslo.
Raymond and Martin Campbell working on Lenovo commercial in Kiev, Ukraine.
The production crew of Martin on set outside Odessa in Ukraine filming the Yoga Lenovo commercial.

Musikkvideoer

Raymond bistod også med storyboard og konseptillustrasjoner til musikkvideoer for Nico & Vinz og Karpe Diem. Regi på de to sistnevnte var ved Kavar Singh fra Motion Blur produksjonsselskap. Videoen fra Karpe Diem som Raymond var så heldig å jobbe på – Lett å være rebell i kjellerleiligheten din – vant i 2019 YouTube sin pris Tiårets beste musikkvideo.

2015 og beyond

I 2015, via Accurro kommunikasjon, begynte Raymond som kontraktør for den amerikanske konsulentkjeden Accenture sitt kontor på Fornebu. Her bistod han med kreativitet, art direction og filmproduksjon på en mengde prosjekter for norske og internasjonale oppdragsgivere. Raymond jobbet for den kreative, nordiske avdelingen til Accenture helt frem til Januar 2020.

Forelesning på Westerdals

En gang i året, første kvartal, er Raymond på Westerdals Høyskole for å forelese/veilede studentene på linjen Art Direction i deres arbeid med en gitt filmoppgave. Dette handler i grove trekk om planlegging og gjennomføring av idé, historie og regi. Studentene går ut i produksjon med enkle hjelpemidler, men produserer alltid fantastiske og kreative filmer.

Metro Goldwyn Meyer

Den siste spillefilmen Raymond Storyboard jobbet med var Childs Play fra MGM – Metro Goldwyn Meyer. Regissør var norske Lars Klevberg. På rollelisten var selveste Luke Skywalker fra Star Wars, Mark Hamill. I tillegg til storyboard når prosjektet var oppe og gikk, hjalp Raymond til med pitchingen til Lars Klevberg med både storyboards og konseptillustrasjoner.

Heltens reise

Etter å ha jobbet med film på både gamle og nye medier, reklame og designprosjekter for store og små kunder, SEO – søkemotoroptimalisering, markedsføring og kommunikasjonsstrategi, forandret i 2019 Raymond selskapsnavn fra Accurro til Starburst Stories – dette for å fokusere mer på storytelling og film for innholdsmarkedsføring, reklame og underholdning. Ved å blande heltens reise fra filmdramaturgiens verden med brukerreisen fra UX-design, er målet å skape enkle, men målrettede filmkonsepter på oppdragsgivers vegne. Dette er en enkel måte å jobbe strategisk med filmkommunikasjon på, og er kjernefilosofien i Raymond sitt fokus når han utvikler film- og kommunikasjonskonsepter.

Foto: En viktig hobby for Raymond og hans kone er reising kombinert med fotografering – en hobby som styrker ferdighetene rundt komposisjon og som gir mye glede og inspirasjon.

The tribe: De siste årene har Raymond deltatt på THU-‘Trojan horse was a unicorn’ – et event som startet i Portugal, opprinnelig for folk som jobber innen film, tv og spill, som de siste 2 årene har vært arrangert på Malta. Et lignende arrangement var planlagt i Japan også, men ble avlyst på grunn av situasjonen rundt Covid-19. På THU i 2018 deltok Raymond på en CO-Lab hvor hans gruppe utviklet en pitch/demo for VR-spill.

Starburst Stories fremover: Med ønske om å lage content på oppdrag fra kultur og næringsliv, er det primære målet å jobbe med storytelling innen film, tv og streaming, på nye og gamle kanaler. Sekundært er det også et mål å lage egne kortfilmer og konsepter for Super-stories. Dette innebærer at det blir satset mye på mulighetene innen det å kommunisere fortellinger via sosiale medier, like mye eller mer enn tradisjonelle medier. Jeg går dit hvor publikum befinner seg, og da må man tørre å gå dit man kanskje ikke har vært tidligere.

I dag er fremtiden her: De typiske satsingsområdene er landings eller produktsider på nettet for merkevarer og produkter. En mer langsiktig visjon er å videreutvikle denne filosofien for film- og tv-konsepter, tilpasset streaming tjenester. Dette vil igjen kombineres med konseptfilosofier rundt transmedia, også kalt Super-Stories. Målet er å lage filmkonsepter som forteller forskjellige aspekter av et budskap eller tema, gjennom forskjellige kanaler som per i dag benyttes av de gjeldende målgrupper som Starburst skaper kommunikasjon eller historier for. Et eksempel kan være å benytte Twitter, Tik Tok, Facebook og YouTube for å fortelle forskjellige sider av et budskap. Historiene i de forskjellige kanalene fungerer alene og hver for seg, men ser man dem sammen får de større betydning og blir mer engasjerende. Dette er en form for Super-stories som passer godt inn i Raymonds hode, da han har erfaring med utvikling av kreative konsepter og kommunikasjon for flere plattformer, internett og SEO, og solid kompetansebakgrunn i storyboard og storytelling. Dette er starten på noe mer enn filmproduksjon, det er starten på Starburst Stories.

To be continued…